8. september 2009

Læs: Jan Kjærstad - Forføreren - En Trilogi

Under mit sidste besøg i Sisimiut, blev jeg anbefalet at prøve at læse Jan Kjærstad's trilogi.
Kjærstad (hvis navn i øvrigt udtales "Sjærsta", ikke "K-jærstad" som de fleste nok tror),
skriver om den fiktive tv-personlighed Jonas Wergeland.
Bøgerne i serien er biografier over hans liv. Forføreren er bind 1.

Bøgerne er ikke en traditionelle dannelsesromanserie. Jeg er kommet igennem 1. bind og halvvejs i bind 2. Ordet Anderledes er nok det bedste ord jeg kan bruge. Og det er meget positivt ment. Noget som jeg synes er rigtig godt i Kjærstad's skrivemetode er at en fortælling fra Jonas' voksne liv kommer ofte før én fra barndommen. Det er ofte det senere liv, der betinger det tidligste, ikke omvendt. Det er primært Jonas's TV serie "At Tænke Stort" som er omdrejningspunktet i bøgerne.
Jonas's liv som næsten er en nordisk Kama Sutra uden billeder, fortælles på en meget erotisk måde omkring hvordan drengen bliver til manden.

Bøgerne har mange referencer til Duke Ellington's musik, så der er god grund til at sætte Duke's musik på imens du læser bøgerne.

Et citat fra 1. bog er lige efter min smag. Måske kunne det være skrevet om mig ? :-)

"Hvor er det typisk dig at gå rundt og vide noget, der er så skidehamrende unyttigt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: