2. april 2010

Vi er fæstere her for en tid

En aften sad jeg rode med lidt IT og Lea kigge ind i min "hule".
Vi kom til at snakke om musik (som så mange gange før)
og hun skulle lige vise mig noget på YOUTUBE.
 Det viste sig at det var Tørfisk med "VLTJ".

Lea - Marts 2010

Dem troede hun ikke jeg kendte, men jeg kunne oplyse hende,
 at min første koncert med dem var i Idræftens hus i vejle i 1984.
Vi fandt noget andet med Tørfisk og deriblandt deres "Gretes Hits live".
I den samling er der en Højskole sang: "Vi er fæstere her for en tid".
Den kunne jeg huske at vi har sunget, da jeg var på besøg
i Askov for lang tid siden. Sangen er skrevet af Kristian Østergaard,
 som er født 5. februar 1855 i Volstrup v. Hjerm.
 Som stor dreng var han i tjenestepladser på landet,
 men fik to vinterophold på Askov Højskole (1873-74, 1874-75)
som prægede ham for livet. En kort tid var han friskolelærer
 på Fyn og Langeland, aftjente værnepligt i 1877 og tog endnu et ophold på Askov, hvor forstander Ludvig Schrøder opfordrede ham til at blive højskolelærer for de skandinaviske nybyggere i Elk Horn, Iowa, USA. Han rejste over i 1878 og drev højskole og bladudgivelse sammen med den norske præst Olav Kirkeberg. Han vendte hjem til Danmark 1885 og åbnede en højskole i Støvring syd for Aalborg. Økonomien tvang ham efter 7 år til at give op, og da han i marts 1892 stod i færd med at afrejse til Amerika døde hans hustru. En veninde til hustruen, Marie Kristine Hansen tog med til Amerika som husholder for ham og hans 6 børn. I oktober samme år i West Denmark, Wisconsin, tog han et præstekursus og blev præst for den danske koloni i Nebraska. Han flyttede siden til Ringsted, Iowa, og derfra til Denmark, South Dakota og endelig til Sheffield, Illinois, hvor han af helbredsgrunde tog afsked 1916. Han døde i Tyler, Minnesota 9. okt. 1931.

Hans forfatterskab omfatter skole- og oplysningsbøger, fortællinger og romaner og lyrik. I Amerika udgav han 2 sangbøger: Børnesangbogen 1898, Den dansk-amerikanske Højskolesangbog 1901. Hans første digtsamling: Sange fra Prærien, trykt i Kbh. 1912 rummer de to sange som i særlig grad er indsunget: „Vi er fæstere her for en tid“ og salmen: „Herre, jeg vil gerne tjene“ der blev skrevet i de vanskelige år i Himmerland.

Tak til Lukas for endnu engang at have skrevet en sangtekst ind for mig!



1. Vi er fæstere her for en tid
Og må dyrke vor muldjord med flid,
Om vi skulle
Også bare strø sæden i mulde.

2. Der er dagværk som tynger dit sind,
Der er arbejd; som bleger min kind;
Men, o kære,
Ej en dag vil vi ledige være!

 3. Der er stubbe og sten på vor vej
Der er modgang for dig og for mig;
Men hvad glæde
Har vel den, der ej kendte at græde?

4. strør vi frøkorn, hvor fremad vi går,
Vil det blomstre en dag i vort spor,
Og det tunge
Smelte bort i hver lovsang, vi sjunge.

5. ja vort liv det skal forme sig rigt
Som et strålende, yndefuldt digt,
Når vi pløje,
Selv hvor høsten er skjult for vort øje.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: