6. august 2010

Grønland - 9. del - Kursus i blåst

Kursus i Blåst på vejen til Nuuk


Efter at vi havde sejlet cirka en time nordpå fra Paamiut, syntes jeg at det var tid til at få lidt frisk luft.

Klokken var omkring 14.10 GL tid.

Jeg stod og tog nogle billeder af isskosser og jeg kom i snak med en ældre grønlænder (en mand).

Det viste sig at han var fra området og var på vej til Sisimiut hvor han arbejder, og jo, han havde set mig i Sisimiut før.

Jeg spurte om vi fik en chance for at se nogle hvaler og svaret var: ”Du skal bare kigge efter det gode fjeld”.

Okay…. Hvordan ser det så ud? Kig til højre og vent til du kan se en speciel trekant, så kommer der en blåst og på typen kan du se hvilken art af hval det er!

Godt så…. Jeg vidste godt at en blåst er betegnelsen for det vand sprøjt som en hval laver, når den komme op igen, men at der er forskel på højden og den pruste lyd som følger, at man deraf kan bestemme hvalens art, køn samt alder, viste jeg ikke.

Jeg må sige at han fik meget ret….. Meget ret endda. Jeg fandt fjeldet og få øjeblikke efter så jeg den første blåst. (han havde allerede set dem længe)

De næste 35 minutter var der hvaler på bagbords side af skibet og det var sildepisker samt pukkel hvaler.

Jeg fik taget 281 billeder og de 21 er blevet til noget….

Man føler sig godt nok lille ved siden af en 17 meter og cirka 30 tons tung hval….

Han fortalte af en hval typisk giver en fanger 70.000,00 kroner i fortjeneste.

De havde fået tildelt 3 hvaler i dette område og hans fætter var på vej ud for at skyde ën netop i dag.

Efter en time så vi fætterens både og senere fik jeg af vide at de ikke kunne komme ordentligt på skudhold af pukkel hannerne (kalve samt hunner er fredet i denne tid), så de fik skudt en sildepisker i stedet..


Is ved Paamiut

Is ved Paamiut

Af ukendte årsager ligger det vrag der endnu.

Smutvejen ud fra Paamiut

Paamiut

1. Lektion i blåst. Hvilken type hval er dette ?

2. Lektion i blåst. Hvilken af disse 2 er hannen ?

3. Lektion. Er disse 3 i familie ?

4. Lektion: Hvorfor er den mere spids den i midten ?

5. Lektion. Hvor gammel er den til yderst til højre ?

6. Lektion. Blåsten til venstre, er det en han ?

7. Lektion. Er blæsten til højre en hun ?

Puisi - En flok på omkring 20 sæler

Fjeldet jeg skulle kigge efter

Fætteren på jagt efter hval.
Bemærk de 2 mand som udkig.
Kanon forrest er klar til skud.
Et skud koster 6.000,00 kr

Isbjerge som er gået på grund.
Det "sjove" er bare at vanddybden er 80 meter det sted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: