26. oktober 2010

Digteren Axel Juel

Digteren Axel Juel fik jeg første gang kendskab til efter at have set afsnit nummer to af Matador, hvor Ingeborg læser et af hans digte:

"Jeg er hjemløs alle vegne –
en gang skal jeg hjemløs segne,
men jeg priser mine kår –
Thi der drager os så meget,
jeg er glad, jeg aldrig ejed
stundom misted den, der får."



Jeg fandet et andet digt som lyder som følgende:


Dejligst af alle glæder er

 
Dejligst af alle glæder
er glæden for slet ingenting,
ikke for noget, du kan eller vil,
glæden for intet, og glæden for alt,
glæden fordi du er til.


Dyrest af alle sorger
er sorgen for slet ingenting,
ikke for noget, du véd eller tror,
sorgen: bare fordi du er til
og går på den tågede jord.


Lykken for den, du elsker,
den dybeste lykke, hun gav,
er ikke sansernes bristende spil,
nej, det er lykken, når du er alene:
bare fordi hun er til.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: