25. oktober 2010

Prøv at smage drikken: Raki

Raki har sin oprindelse i Tyrkiet og er en anislikør. Dette er en typisk Middelhavsområde drik.
Den minder meget om andre typer af likører som pastis, sambuca, arak, ouzo.

Den almindelige raki bliver lavet af druer, men der findes varianter produceret af frugter som fx figner.

I Tyrkiet, hvor raki er den officielle nationaldrik og "følgesvend" til meze, er den især populær at indtage med hvid ost og melon. Raki bliver oftest blandet med lige dele vand. Når vand og Raki blandes, skifter drikken fra gennemsigtig til hvid - derfor kaldes Raki med vand også løvemælk. Foruden at blande Raki med vand er det også en tradition at drikke den med en anden passende separat drik.
Jeg købte ikke en flaske med hjem, da jeg mener det let kan komme til at være det jeg kalder:
"en turistvin". Smager godt i hjemlandet, men falder til jorden i Danmark, da der ikke er den
samme stemning/atmosfære omkring den....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: