20. august 2011

En Qallunaaq i Sisimiut i august - 6. del - Med på jagt


Jeg havde fået mulighed for at komme med på en jagttur.
Vejret lovede godt.


Vi forlod Sisimiut fredag aften i rimmelig vejr


Den nedlagte bygd Avssaqutaq (Qerrortussoq)
Lejreskolen benytter den primært.
Man kan vandre derud fra Sisimiut, men det kræver båd at
komme helt over til bygden (den ligger på en ø)


Båden ligger for anker (2 stks) og gummibåden sætter os i land



Prima telt
Jeg havde selv min arktiske sovepose med, så jeg frøs ikke.
Vi startede næste dag klokken 4:15 med frisk lavet kaffe/ostemad
Til venstre er "vejen" op til Ole's Lakse-elv.
Vi er ca 60 km (2 timer i båd) fra Sisimiut


Klokken er nu 5:45 og vi har gået ca 45 minutter.
Det er en stigning på omkring 400 meter, og jeg
måtte lade de andre gå videre selv. Hoste, resterne af en
forkølelse samt ikke mindst dårlig kondi, gjorde at jeg sagde
stop. Jeg tog nedstigningen langtsomt og gik i seng igen.
Blev vækket 5 timer senere og kunne se at de havde fået
skudt et rensdyr


Der var en del gevir rundt omkring


Nedstigningen


Der ligger søpindsvin mange steder. Det er fugle som
"smider" dem fra en stor højde for at de skal gå itu.


Det er en flot sandstrand, men vandet er nul grader


Der var en del bær i området


Elven, hvor vi hentede vand


Bagenden af rensdyret

Og forenden


Jeg havde fået samlet mig en lille bunke...


Svamp


Udsigten fra teltet



Bygden Sarfanguaq

Sarfanguaq har ca 120 indbyggere.
Den ligger også på en ø


Amerdlog fjorden. Vi så Pukkelhval blåser dagen før,
men skulle videre grundet at vejret var ved at blive dårligt.


Lejreskolen


Nasaussoq (Kællinghætten)
Sisimiut's vartegn


Sisimiut set fra vest






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: