5. september 2011

Et sidste farvel til Kaptajn Klyde



Her søndag blev Jesper Klein bisat fra Arbejdermuseet i København.
Han skal begraves ved siden af sin elskede kone Lykke Nielsen
 (Madam Nielsen).

Noget af det første jeg så med Klyderne var deres film som de lavede
i 1980. Denne film fandt jeg i slutningen af 1980'er på VHS og var
meget glad for den (har den stadig).
Deres form for humor er noget meget specielt. Det er sjovt at tænke
på, at én af dem som er med i filmen, er en ung Lars von Trier!


Jeg har selv set Jesper Klein i flere teaterstykker, men det
bedste er stadig væk, da han holdt foredrag på Vejle Handelsskole
i 1985 omkring humor i det danske sprog. Det var muligt at
stille spørgsmål og jeg spurte om han ville lave "Hardangerfelen"
Jeg havde set den engang på TV og den var smuk.
Heldigvis gjorde han det.
(han brugte intet instrument, men sagde lydene)
Jeg kan oplyse at en Hardangerfele er et norsk folkemusik
instrument. Det er en variant af violinen. Der er dog det specielle,
at hvor en violin har 4 strenge, da en Hardangerfele 4 til 5
underliggende resonans strenge.

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: