21. april 2012

Grønland i April - 12. del - Slædetur til kangerluarsuk Tulleq

Slædehunden er en betydningsfuld del af den grønlandske kultur og har gennem tiderne været
eneste transportmiddel, når landskabet er frosset til. Det er en mulighed for at opleve "Vinter" Grønland på en dejlig måde. Vi var på en heldagstur lørdag. Først kørte vi til udsigtspunktet ”Qiterlinnguaq”, hvorfra der er udsigt over Kangerluarsuk Tulleq (Første Fjord), samt mod syd,
byen og fjeldtoppen ”Kællingehætten”. Derefter fortsætter turen ned ad den stejle nordlige fjeldside og ad fjordisen til bunden af Kangerluarsuk Tulleq. Her er det mulige at opleve at køre i kuperet terræn med stejle skrænter og fjeldsider. Det er en smuk og nervepirrende oplevelse, hvor føreren, hundespandet og naturen går op i en højere enhed. Turen kan jeg IKKE anbefale til folk med rygproblemer.

 Super godt vejr. Godt at jeg havde valgt lørdag til turen
 Så er vi afsted
 Man sidder altid med benene ud over kanten til én af siderne


 Stille og rolig er i på vej op på skiliften


 Skiliften ved Sisimiut

 Rensdyrskind som er bundet til slæden

Tværbrædderne er surrede godt sammen. Ingen søm ellers kan træet ikke give sig under kørslen.

 Kavlerne bliver hele tiden rodet sammen.



 Her ses én af grunden til at jeg elsker Grønland

 Så går det nedad

 Der er altså ikke meget plads

 En lille pause inden sidste nedstigning til fjorden.
Her ses spor efter Ryper.

 Her skal der helst ikke komme nogle samtidigt
Så er vi nede på fjorden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: