12. september 2013

Prag - Letna parken


Lidt morgenmad inden vi skal ud at gå.

Der er hele tiden nogle spændende husfacader at kigge


Floden samt TV tårnet i det fjerne
mine rejsefæller

Prag Borgen
EXPO 58 huset. Var indtil for nogle år siden en restaurant. Det er nu et firma som har det.




På toppen af Letná bakke står en metronom og svinger. For godt 50 år siden stod verdens største statue af Stalin her og holdt øje med Prags borgere. Den var 50 meter høj – alene jakkeknappen var en halv meter bred. Omkring 600 mennesker skulle der til for at bygge den.
Jeg fandt dette billede fra da Stalinstatuen stod her:
stalin_statue
Et indtryk af statuens størrelse – den vejede 17.000 ton. Billede: radio.cz.
Statuen blev i 1962 beordret fjernet af "Moskva".
Sammen med Metronomem kan man idag se en masse sko som hænger:
Det er eftersigende blevet en ny form for grafiti.
Jeg fandt en artikel på jyllands posten, hvor Lasse Skytt skriver om dette fænomen.
Udsigten mod Karlsbroen



Det nærmeste jeg kan komme træet art er: Catalpa bignonioides
" Alm. Trompetkrone"
Den kan købes i Danmark, men er ikke særlig hårdfør, og fryser tit tilbage derfor fremkommer der mig bekendt ikke frøkapsler her i landet.
Træet skal have en del år på bagen inden det blomster.
Træet skulle have en af afskrækkende virkning på myg og fluer






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: