8. februar 2014

Læs bogen "Et mappedyrs erindringer" af Claus Bornemann

Claus Bornemann (f. 1921) skriver med stor indsigt og god humor om sit liv som embedsmand i Grønland mellem 1951 og 1979.
Store og afgørende begivenheder som fx landsrådssamlingen efter krigen, G60, Hans Hedtofts forlis, flystyrt og atomulykke i Thule, Hjemmestyrets indførelse samt mødet med en mangfoldighed af kendte personer danner baggrund for Bornemanns fortælling om et indholdsrigt liv i Grønland sammen med sin kone, Rigmor fra Norge, og deres med tiden tre børn.

Bornemann havde blandt andet en samtale med den berømte Peter Freuchen:
“På et vist tidspunkt blev han alvorlig. “Når jeg dør, skal min aske strøs ud over Thule, der hvor jeg havde mine lykkeligste år.” Som bekendt blev hans ønske opfyldt, da han døde i 1957. Senere, da min kone var kommet til Nuuk, fortalte jeg hende om mit møde med den store polarforsker, og jeg lagde ikke skjul på, at jeg fandt, det var en smuk tanke at lade sin aske spredes, hvor man havde haft sin gerning. “Det kan der måske være noget om”, sagde min kone, “du kan skylle mig ud gennem køkkenvasken!”


 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: