1. november 2016

Robert Holmene - Kunstner fra Grønland


Jeg har af flere omgange købt produkter som Robert har lavet.
Nedenstående lidt at hans kunst. 



Robert skriver selv

"Fortid & Nutid"
I 1994 da jeg arbejdede i Apussuit Skicenter ved Maniitsoq, fik jeg en aften, hvor jeg var gået i seng, en ide til et "kunstværk" der gav mig en søvnløs nat... Jeg var så vild med ideen, at jeg slet ikke fik sovet den nat.. Humørikonet grin
Først en del år efter gjorde jeg endelig noget ved ideen... Jeg arbejdede nu hos Air Greenland, og jeg fortalte min gode kollega Jens Askham om "kunstværket", som endnu ikke var blevet til noget... Han syntes at ideen var ...rigtig god, så han hjalp mig med at forsyne mig med gamle computere der skulle smides ud, hvor jeg så tog "indmaden" ud, som skulle bruges til værket...
Ideen gik ud på at lave et værk der skulle kaldes "Fortid & Nutid" hvor jeg ville skrue computer-indmaden fast på en krydsfinerplade, og bruge disse dele som "lærred" til et maleri med en grønlandsk trommedanser... Trommedanseren skulle symbolisere fortiden, og elektronikken skulle symbolisere nutiden... Fortid og nutid i ét værk... Det tog mig et stykke tid at samle nok elektronik til at jeg kunne lave et værk... Men først i 2008 lykkedes det mig endelig at gøre værket færdig.. 14 år efter jeg fik ideen... Siden er det blevet til et par værker... Der hænger blandt andet et i Hotel Arctic's konference-center i Ilulissat.. og et værk hænger i Nuuk kunstmuseum (Svend Junges museum) plus at der er et par stykker der hænger i private hjem... Dette værk er det første jeg har lavet i flere år... og er lige blevet færdigt idag.. Det skal sendes til Danmark...

http://greenlandtoday.com/robert-holmenes-masker/

























Robert Him-self.
Billedet tog jeg på HHE hvor vi snakkede



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: