21. januar 2011

3 minutter om Glipomani

I forbindelse med at jeg er medlem af Otterup Rotary Klub, går det efter tur at afholde "3 minutter".
Det er et valgfrit emne og jeg valgte at fortælle lidt omkring nedenstående.
Jeg har holdt det 2 gange nu: 18/11 2010 i Otterup og 18/1 2011 i Nuuk.

Rotary mødet 18/11 2010, 3 Minutter v/Thorbjørn Stegelmann


Præsident, Gæst, Rotary kammerater


Disse 3 minutter bliver korte, så vi kan komme til at høre på et spændende foredrag i stedet for mig


Jeg vil her forsøge at fortælle lidt om et nyt ord i det danske sprog:


”Glipomani”. (angsten for at gå glip af noget).


Det er et meget nyt ord. Jeg hørte det for første gang i TV2 News for nogle uger siden.


Det er ikke optaget i Nudansk ordbog endnu, men det kommer nok.


Men hvorfor nu tage en snak omkring dette her?


Det skal blot ses som en info til alle os, der ikke er klar over at vi er stærkt afhængige af at dele alt med alle.


Facebook, Twister m.f. er opfundet så vi der lider af Glipomani nemt kan få os et eftertragtet sus.


Jeg har set at mine børn modtager SMS’er med ordet: ”Laver?”. Jeg troede det var noget som foregik på et WC, men Nej!


Der skal lige tjekkes hvad de andre har gang i. Jeg skal jo ikke gå glip af noget.


Men hvorfor nu dette? Vil vi som det moderne menneske imponere eller overgå hinanden omkring vores materielle nyerhvervelser eller bare være udsat for misundelse.


Det tror jeg ikke længere: Nu tror jeg, at det er en grundlæggende følelse af angsten for at gå glip af noget.


Når naboen får noget, så skal jeg også selv have det. Misundelse anser jeg for at være en afledt følelse af angsten for eventuelt at skulle gå glip af noget.


Hvis min nabo nu løbende ved hvor langt jeg er i mit liv, så kan han også sætte farten op eller ned. For jeg tror jo at græsset ER grønnere på den anden side af hækken. Men kan jeg komme det i forkøbet. Ja, man kan jo f.eks. prøve at skrive sig ud af det.


Så husk venligst: Om nogle år er der en ny hær af behandler/Coaches der tjener penge på alle os der skal i behandling for Glipomani.


Så hvis I vil tjene kassen, så drop indbetalingen til pensionen/ATP m.m. og sats i stedet på at vide noget omkring hvordan man kan fjerne problemet omkring Glipomani og sælg den viden dyrt.

Tak fordi I ville lytte til mig og tjek selv min BLOG for mere på


http://stegelmann.blogspot.com/

Med venlig hilsen
Thorbjørn Stegelmann
Otterup Rotary Klub

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: