21. januar 2011

Læs bogen: "Ove Sprogøe" af Jacob Wendt Jensen

I forbindelse med at Ove's døde i 2004 udkom der en hyldestbog, hvor venner og kolleger sagde farvel til
ham. Nu er der kommet et bud på en Ove Sprogøe biografi. Desværre blev jeg efterladt med et savn.
Der mangler en masse. Der er fortalt en del om ham som menneske via hans sønner, men jeg mangler
en gennemgang af de roller, teaterforestillinger m.m. han har været igennem. Hvordan han udviklede sig.
Der er skrevet meget af fra avis-citater, men de mere end 130 teaterroller han var igennem bør
beskrives mere. For mig er teater noget som kræver mere af én end TV/Film optagelser.

I bogen beskrives han som den gode og hjælpsomme kollega, der ikke var meget for at bede om mere i løn, som en skuespiller, der ofte intuitivt ved, hvordan rollen skal spilles. Om ”Huset på Christianshavn”, ”Matador” og ”Olsen Banden” og den livslange kærlighed til hustruen Eva, der sørger for alt det praktiske og samtidig giver ham intellektuelt modspil, er der skrevet en del.

Jeg undre mig dog over nogle åbenlyse fejl:. ”Den indbildt syge” bliver til ”Den indbildte Syge”, Susan Himmelblå til Susanne, Lisbet Dahl til Lisbeth, Kresten Skjern til Kristen.

Dog vil jeg sige at efter endt læsning fik jeg en masse interessante ting af vide, så bogen er stadig værd
at læse. God underholdning til en vinteraften eller under en solparasol i syden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: