12. december 2015

Læs bogen: "Axel Strøbye - En tragisk komedie" af Peer Kaae og Per Kuskner

Der skrives om bogen:
Axel Strøbye: En tragisk komedie af Peer Kaae og Per Kuskner er en biografi om det store multitalent Axel Strøbye.

Bogen er en komplet fortælling, om den store stjerne Axel Strøbye, som fra år 1951, hvor han startede sin skuespillerkarriere, og til hans død i år 2005.

Han var en enestående skuespiller, lige meget om rollen var en komisk rolle, eller om det var en mere dyb rolle, og han beherskede disse forskellige rolletyper med stor succes.

Omkring hjemmefronten, holdt Strøbye de private ting hemmelige for omverdenen, og dette med god grund, da hjemmefronten bestemt ikke var en succes.

Bogen giver et unikt indblik, efter Strøbyes alt for tidlige død, i det mangesidede talents liv, både på og udenfor scenen, og bogen skaber derudover også et komplet billede, af en meget stor og dygtig skuespiller, og et meget følelsesrigt menneske. 




God bog.  Hvem husker i Axel som "Jensen" i Olsen-banden, hvor Jensen er en mand
med bristede illusioner efter 25 år i korpset:

"Ah Gud , åh Gud , min kære, kære unge ven, De ta'r  frygteligt fejl, tro mig, jeg har været tjenesten over 25 år, og jeg ved, hvad jeg taler om: Pligt tro skaben bærer løn i sig selv, men den er beskeden. Hæderligheden er smuk, men mager ... Retfærdigheden stolt, men enøjet ... Kærligheden er sød, men kostbar ...
Venskab og kammeratskab, det er godt at tænke på, når man bliver gammel
.. . Men det eneste, der betaler sig- det er forbrydelse."




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: