29. juli 2012

Læs bogen: "Den grønlandske drøm: Polarparadiset" af Jan Cortzen

Her er jeg godt nok kommet på en opgave.
Journalist og tidligere chefredaktør på Børsen, Jan Cortzen sætter kritisk fokus på Grønland i denne bog, der er resultatet af et ophold i Grønland, hvorunder han også har skrevet kritiske klummer i AG/Grønlandsposten. Han rejste med sin kone, der som antropolog blev ansat i Maniitsoq i forbindelse med forberedelserne til Alcoas gigantiske aluminiumssmelteværk.

Bogen indeholder ikke bare hans egne betragtninger, men bidrager også med 33 andre personers holdninger om Grønland. I bogen kommer han ind på emner som erhvervsstruktur, offentligt ejede virksomheder, bloktilskud, politik, samfundsliv, turisme, uddannelse og sprog.

En af hans hovedpointer er, at Grønland har mange store problemer, men at en stor del af løsningen hedder: uddannelse, uddannelse og uddannelse.

Det er en meget dyster bog og da jeg selv i denne her måned, har haft min gang på Grønland i nu
15 år, synes jeg det er et for sort billede der bliver tegnet. Slutningen af bogen er rodet og der er
mange stave fejl og gentagelser. Det virker som om at nu skulle bogen altså til at være færdig.
Efter at bogen er udkommet, har der været en del ryster med Mamikposten at det vist ikke
lige er alle udtalelser som er skrevet direkte efter hvad folk har udtalt. Men det er jo den frihed
en journalist har. De kan skrive hvad de vil og for os andre er det svært at give til genmæle.
Læs bogen som en gyser. Cortzen har ret: Uddannelse er vejen frem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: