5. december 2014

"Les Mis" i Østre Gasværk for 22 år siden

Forleden skulle der ryddes lidt op og jeg fandt min CD med Les Misérables i den danske udgave fra 1992. Her er lidt omkring Østre Gasværk som en tekst fra CD'en. Vi fik desværre ikke Kurt Ravn at hører den aften Tina og jeg var forbi i sin tid. Men sikke en aften!

Bygningen Østre Gasværk blev opført i 1883 og er tegnet af arkitekten Martin Nyrop, der også er ansvarlig for formen på Københavns Rådhus. Oprindeligt var der gas i bygningens enorme beholder, men i 1970 blev værket overhalet af mere tidssvarende foranstaltninger, og bygningen stod til nedrivning. 
Mens Østre Gasværk ventede på dødsstødet, blev den brugt som henholdsvis tørvelager og dekorations-magasin for Det Kongelige Teater, indtil Morten Grunwald og Pelle Sadolin i 1976 erobrede bygningen og omformulerede den til teatret med Københavns smukkeste scenerum. Efter Grunwald og Sadolins overtagelse undergik Østre Gasværk en drastisk udvikling. Hallen i den store gasbeholder blev fritskrabet, og effekten af de rå mure er både dramatisk og imponerende. Teatret fik sine gigantiske publikumspodier bygget i 1983.
Bag opbygningen afskærmer et enormt, sort scene-tæppe teatrets foyer og forhal.

I de første par år blev teaterbygningen lånt ud til bl.a. KITs store, internationale gæstespil, men i 1986 begyndte Østre Gasværk også selv at producere forestillinger. Den første store egenproduktion var Peter Langdals iscenesættelse af "En skærsommernatsdrøm".
I 1992 investerede teatret i den gigantiske drejescene i forbindelse med Morten Grunwalds kæmpe satsning: "Les Misérables".

Morten Grunwald ledede Østre Gasværk Teatret fra 1976 og frem til 1. juli 1998, hvor Lars Kaalund startede som teaterchef.
Fra 1. juni 2007 blev Gasværket af den nye teaterchef Jon Stephensen, der tidligere var teaterchef på Aveny-T. (Det er ham, der har omdøbt Østre Gasværk Teater til det mundrette "Gasværket"). Jon Stephensen blev imidlertid fyret fra jobbet i slutningen af 2009, da Københavns Teater mente, der var rod i regnskaberne.

Sjov detalje: Oprindeligt stod gastanken med fødderne i et vandbassin, så den, som et teleskop, kunne bevæge sig op og ned på skinner, alt efter hvor meget gas værket skulle producere.
Lille Gasværket: I efteråret 2008 åbnede Gasværket en ny foyerscene kaldet Lille Gasværket


LES MISERABLES  - SE NED 


se ned se ned hver gang hver gang han går forbi
se ned se ned kun døden gør dig fri
et slid så stort i solens hede by
se ned se ned i tyve år endnu
hvad har jeg gjort, åh jesus bøn hør mig
se ned se ned din jesus svigter dig
åh er hun tro, jeg ved hun holder ord
se ned se ned, hun glemte dig i fjord
når jeg bliver fri så tæl til ti så er jeg væk

se ned se ned hver gang han går forbi
tag mig åh gud til dig i himmerig

se ned se ned, du slave uden krav

kom her med fangenr 24601
nu begynder din prøvetid
ved du hvad det er?
ja nu er jeg fri.
nej du er kun prøveløsladt
tag din attest
du er en tyv
det var et brød jeg stjal
en indbrudstyv
jeg slog en rude ind
min søsters barn var ved at dø
vi var sultne
det blir du igen hvis du ikke forstår hvad der er lov
jeg har forstået disse 19 år, trældom for den lov

5 år for tyveri - resten for dine flugtforsøg
24601 ! Jeg hedder Jean Valjean.
Og jeg Javert !!! Pas på husk mit navn - nej glem mig ikke, 24601 !

Se ned, se ned du slave uden krav
se ned se ned, her står du i din grav.

himlen blir lys
og verden vågner
drikke af bækken en smag så ren
glem aldrig mere de spildte år
hvem der gav dig de dybe sår
de er skyldige, hver og en
kom nye dage her venter jeg, vis mig hvad verden har til mig



kom dog indenfor min herre
de er træt, den sag er klar
lever vi endnok så nøjsomt
må vi dele hvad vi har
her er vin til værn mod kulden
her er brød at styrkes ved
og en seng til nattehvilen
fra alt smerte og fortræd

han lod mig spise godt, ved bordet sad jeg med
og sølvet i min hånd er meget mere værd
end det jeg selv fik tjent ved 19 års besvær
hans tid varede ved
han var et gammelt fjols, så tillidsfuldt og god
jeg spillede from og krøb taknemmeligt for hans fod
jeg sneg op og sneg mig ud før det blev dag
jeg tog sølvet, jeg stak af


Kom fortæl det selv til bispen han forstår det sikkert bedst
Du kom ind i bispens hus han tog imod dig som sin gæst
og af lutter kristen godhed af den medynk som du fandt
siger du han gav dig sølvet i foræring - "det er sandt
men min ven du gik så tidligt at du sikkert må ha glemt, at jeg også gav dig disse, tag dem som det var bestemt.
denne mand er ingen løgner skønt det kan se sådan ud
de har gjort som pligten bød dem, slip ham nu og gå med gud.

men jeg siger dig min broder
skønt vorherres miskundhed
han var den som gav dig sølvet
i en ærlig mand derved

ved vorherre jesus kristus
ved de pinsler han holdt ud
har han reddet dig for mørket
jeg har købt din sjæl for gud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: