9. juni 2010

Gamle Danmark 1945 til 1975 - 3. del

Historien om skibet Flying Enterprise


Flying Enterprise med slag-side

Den almindelige historie om Kaptajn Carlsen gik jo verden rundt
da han nægtede at forlade skibet i 1951/52.

Tidligere var alle skibe nittede sammen, men under 2. verdenskrig
 begyndt man at svejse skibene istedet. Dog var teknikken ikke færdig
 udviklet og det gjorde at skibet den 28/12 1951 fik revner i skroget.
Næste morgen krænge skibet med en slagside på 45 grader.
Nødsignaler blev afsendt og besætning blev evakueret.
Den danskfødte Kaptajn Kurt Carlsen blev om bord og nægtede at
forlade skibet. Han ville blive på skibet til det enten var sunket eller
 bugseret i havn. 4. Januar kom Kenneth Dancy fra en slæbebåd ombord
og bugsering mod England begyndte. Det gik i starten godt men 10. Januar
1952 måtte de forlade skibet, da  krængningen var 80 grader.
 Skibet var nu 40 sømil fra Falmouth i England.

Som Poul Hammerich rigtigt fortæller var der en masse teorier om
hvad lasten indeholdte. Det er nu kommet frem at skibet var lastet
 med Zirconium, som tyskerne udvandt under 2. verdenskrig. Metallet er
meget modstandsdygtigt og skulle indgå i brændselsceller i
atomreaktoren i ubåden USS Nautilus.

Jeg er selv dykker og jeg faldt over en artikel fra 2002 om en privat
 ekspedition, som dykkede på vraget. Dykkerne kunne fortælle om et
hul i siden af skroget samt at det meste af lasten var fjernet ?
Skibet ligger på ca 110 meter vand og den dybde er ikke noget
 problem i vore dage.

Så var Carlsen én helt eller ?




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: