21. november 2013

Et digt skrevet af Martin Kjeldsen. Jeg gik i folkeskole med ham.


    • Dagens digt: Sand Hans

      skødeskærmens pappilotkrøller nedsvæver sfærisk gennem røgbomberøg
      nytårets komme kastrerer ingenlunde fjælefar og fukær som nu på tredie time tømmer snapseglas
      ingen af de to herrer har rejst sig siden hovedretten og man har forlangt forsyninger engros
      ... bordet foran fjælefar ligner en glasby hvorigennem uhyrer af kolossal størrelse har bugtet og bevæget sig
      der ligger sammenkrøllede bordservietter og sanghæfter i en stak foran fukær
      og stabler af snavsede tallerkener og service omringer dem
      tjeneren gik hjem klokken elleve
      sødeskærmen svinger og drejer i den infernalske larm
      som drøner ubarmhjertigt ud af stuens to filtmonolitter
      der er intet håb for sødeskærmen
      den splintres mod det bare linoleum
      idet fukær lakonisk bemærker
      "Bum, din bandit. Du faldt!'
      fjælefar griner lavt og knurrerne over sin bordherres vittighed
      og sødeskærmens abrupte fald og ituslåning mod linoleum
      fjælefar må på das og forlader sin plads
      fukær falder om i en bunke af
      sanghæfter
      bankoplader
      festmasker
      sangskjulere
      sammenkrøllede papirsduge
      tomme ammuniutionshylstre
      diverse snavsede alu-forme
      pølsebakker
      tomme vinflasker
      efterladt overtøj og tilfældigt bestik
      gavmildt overstrøet med pubeshår og glimmer
      gonat, sødeskærm, sov godt

      drømmen brast
      jeg er vågen

      et brev vinterkarse ligger i vindueskarmen
      armen sover
      jeg har siddet her for længe
      allerede før jeg nedsænkede mit legeme i denne stol
      vidste jeg
      at jeg
      ville sidde længe og at min fleksibilitet efter denne lange sidden
      ville være mindre end en rusten foldeknivs
      på højde med en amagerhyldes
      altså uden nips
      under den lange sidden har jeg indtaget adskillige centiliter mørk væske
      ligesom jeg også har indhaleret røgen fra cirka fem gram Virginia Tobakker
      svarende til en tyvendedel af den pakke af samme jeg anskaffede mig tidligere på dagen
      alt dette er sandheden
      virkeligheden i dette nu

      nu, I spørger så høfligt til mit helbred
      føler jeg mig tvunget til at afsløre
      at det desværre kun går én vej med dette samme
      mit midlertidigt i stol nedsænkede legeme
      værker og murrer som et frit svævende energisystem af smerte
      har invaderet og integreret sig med min krop
      o ve og klage
      (nu klages efterfølgere)
      sann klage
      lau klage
      pande klage
      jeg har det med andre og måske mere dækkende ord
      som en skid der ikke må slås
      som en glemt og nøgleløs lås
      som en tom lomme
      som kingdom komme

      underlars har forsynet mig med frisk peber og polar
      og kun derfor ser jeg mig i stand til at afslutte denne svada
      klokken er lort om natten og jeg skal ned af trapperne for at hitte min hat
      der er stadig tobak i pungen
      og min brune væske har stuetemperatur
      (min foretrukne)
      kemien er i vater
      smerter har jeg haft i seksten år
      jeg klarer nok også én nat til

      tak for omsorgen
      og tak til underlars for billig røg
      tillykke med mærkedagene og jeg er ude
      regnen fremturer på min rude
      jeg er for træt til at tude
      jeg sænker min skude
      rejser mig og går
      godt nyt år!

Martin Kjeldsen.

Jeg elsker dette billede.

1 kommentar:

  1. Jeg er også ret glad for det billede. Det er taget af min gamle ven Allan, som desværre ikke mere er blandt os. Stedet er et gammelt, klassisk værtshus i Aarhus Midtby. Husker hverken stedets navn eller datoen. Men der er ingen kaffe i koppen og smøgen er gået ud - the story of my life. Jeg er glad for du kan li' mit digt.

    SvarSlet

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: