23. november 2013

Ole Ahlberg: "Danish Design 2". Tintin i Ægget

Galerie Gerly, Vandkusten 13 i København er lukket efter 33 år.
Jeg har købt nogle værker derfra igennem årene.
De havde en del værker af Ole Ahlberg.
Blandt andet "Danish Design 2". Tintin i Ægget, signeret og nummereret litografi, 2010.

Inden de lukkede fik jeg indkøbt nedenstående bøger. Det er sjovt at læse om Ole's
retssag mod Moulinsart. Jeg kan anbefale disse to bøger.
Trangen til at flyve
Bogen tager dig med helt tilbage til Oles spirende malerkarriere som fattig i Paris og frem til i dag, hvor Ole sætter kronen på værket. Se og læs bl.a. om Ole som klunser hos Abbé Pierre, Oles store, men meget korte drøm om at bo på landet, Oles retslige problemer med bl.a. Hergés enke og hvordan han mødte sin ”sovende” gallerist".
Rolf Læssøe, forfatter og kunsthistoriker, har skrevet den bærende artikel i bogen. Derudover har Bjarne Skov, Marie Ahlberg og Ole Ahl- berg bidraget med indlæg.

 
Moulinsart vs. Ole Ahlberg
Den anden bog handler om retssagen mellem Ole på den ene side, og rettighedshaverne til henholdsvis Hergés værker (Tintin) og Magrittes værker på den anden side. Ole fastholder sin ret til at udstille sine fortolkninger af Tintin og Magritte, mens modparten helst ser, at Ole indstiller karrieren og brænder sine værker.


 


2 kommentarer:

  1. Can anyone let me know where I might be able to buy 'Urge to Fly'?

    SvarSlet

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: