30. oktober 2009

Læs: "Skibet der forsvandt" af Lars og Morten Halskov



I bogen ’Skibet der forsvandt’ fortæller brødrene Halskov for første gang hele historien om grønlandsskibet ’Hans Hedtoft’, der ofte kaldes Danmarks ’Titanic’. Det danske skib var Den Kongelige Grønlandske Handels mest moderne ishavsskib, der blev betragtet som synkefrit. Alligevel forliste skibet på jomfrurejsen i det stormfulde hav syd for Kap Farvel den 30. januar 1959, og vraget er aldrig blevet fundet. Forliste førte til en stor politisk skandale i Danmark og er den mest omstridte skibskatastrofe i nyere dansk historie.

Bogen læses nok på en anden måde af mig, da Kamma Christensen, som omkom med skibet, var min morfars kusine. Hendes livshistorie er med i bogen.

Bogen er så godt skrevet, at det lykkedes mig at have mareridt om forliset 3 gange på den samme nat.

Ved Rotary mødet igår, var det lykkedes, at få brødrene Halskov til at komme og holde foredrag om bogen. De startede arbejdet i 2005 og sluttede i 2008. Det har været et kæmpe arbejde, som de lavede ulønnet. Jeg kan kun varmt anbefale af få dem ud for at fortælle. De har en masse på hjertet og arbejder meget professionelt.



Morten og Lars.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: