7. oktober 2009

Tidens travle tempo - Kommentar af Jacob Ludvigsen

I Nuuk ligger der et bryggeri som også er et spisested. Deres menukort er en avis og der kommer en ny hver måned. Det er primært Jacob Ludvigsen samt Mik Schack som er skribenter omkring stort og småt.
Nedenstående et supert indlæg fra Jacob:

Psst: Har De valgt øl? Eller venter De? Husk, at det tager lidt tid at skænke med skum og ynde.



Søren Kierkegaard, som spadserede rundt i 1800-tallets Kjøbenhavn og levede af arvede midler, hånede hastværk: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt”. Han kunne sagtens være kry, han skulle hverken hente børn i daginstitutionen eller gå til planlægningsmøde kl. 8. Om Kierkegaard fik sig en bajersk øl på kælderbeværtningen ”Hvide Lam” på Kultorvet (oprettet 1807) foreligger intet sikkert, udover at Kierkegaard har boet på torvet. En cigar røg han undertiden: ”Gaadefuld bør man være ikke blot for Andre, men ogsaa for sig selv. Jeg studerer mig selv; Naar jeg er træt deraf, saa ryger jeg til Tidsfordriv en Cigar og tænker, Gud veed, hvad vor Herre egentlig har meent med mig, eller hvad han vil bringe ud af mig.” (”Enten-Eller” 1843).


Travlhed er tidens puls, og derfor er det så inderligt vederkvægende at tage sig tid til at pleje sin tørst og vinde et tidshelle. Det behov havde Kierkegaard kun i ringe grad.


Psst: Nu er øllet forhåbentlig på bordet, det vil vise sig ventetiden værd.

Kommentar af Jacob Ludvigsen.

Jacob Ludvigsen er journalist og forfatter, brygger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: