31. januar 2010

Det grønlandske sprog - 2. del

Der er nogle, som har spurt efter at jeg skrev 1. del omkring det grønlandske sprog: "og hvordan udtales det så ? "

Det er MEGET svært, skal jeg lige hilse at sige, men nogle grundregler:

"K" udtales som "G"

"T"  udtales som "D"

"LL" altså dobbelt LL i et ord udtales med en rullen med tungen
 (og det er svært)

"Q" udtales som "R"

Nedenstående en samling af ord som jeg selv forsøger at bruge:

Ja = Aap/Suu

Nej = Naamik

Måske = Immaqa

Dygtig = Pikkori

Hvad er det? = Sunaana?

Går det godt? = Ajunngi?/Ajunngilatiit?

Hvad med dig? = Illimmi?

I lige måde/Velbekomme = Illillu

Selv tak = Illillu

Ved det ikke = Naluara

Det er i orden (noget er godt) = Ajunngilaq

Værsgo = Takana

Vand = Imeq

Vi ses/høres = Takuss/Takussaagut


Aftensmaden hænger klar uden for vinduet. Sisimiut Januar 2010

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: