18. januar 2010

Grønlandsk Kaffe - En nydelse du ikke må gå glip af

Jeg er af flere blevet opfordret til at fortælle om hvorfor jeg netop hyppigt omtaler Grønlandsk Kaffe som noget der er meget bedre end Irsk Kaffe. Nedenstående min udgave samt en beskrivelse af de forskellige dele.
Fra da jeg var i Grønland første gang i 1997 og til nu er der sikkert kommer flere forklaringer, men prøv den selv og se hvad netop du får ud af det :-)

Ingredienser til 1 person
 (personligt vil jeg hellere have 2 almindelige end én som er stærk)

2 cl. Tullamore Dew
2 cl. Kahlua
2 cl. Grand Marnier (den gule udgave)

Kaffe

Flødeskum (hårdt pisket)
Irish coffee glas


Fremgangsmåde:

Hæld whisky i et irish coffee glas, varm op med en "spritlampe". Lad det brænde lidt. Kahlua hældes i sammen med kaffe til stregen, og flødeskum til kanten, men vær opmærksom på, at der også skal være plads til grand marnier. Hæld grand marnier i en sauceske. Varm den op og tænd før du hæler den i glasset imens armen føres opad. (se nedenstående billede)

Servering:
Du kan fortælle nedenstående info imens du laver den.

Kaffen = landet med den mørke polarnat
Kaluaen = de grønlandske kvinders mildhed
Whiskyen= det barske liv, naturen, dyrelivet
Flødeskum = indlandsisen, isbjergene
Grand Marnier med ild i = Nordlyset

Serveres med en sugerør.

Velbekomme. Den er fantastisk.

NB.: Er afprøvet med Te (Earl Grey) istedet for Kaffe. Den er OK!


Billedet er fra 1999 (Palle er igang på Hotel Sisimiut)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: