24. oktober 2010

En Qallunaaq i Sisimiut - 2. del - Rundt i byen

Amaat

Jeg har ikke set denne skulptur før.
Det er en mor med sit barn som bruger en "Amaat".

Kvinder, der havde små børn, bar dem i en
barnebærepels. En Amaat.
Den varierede fra den almindelige
yderpels ved at den har en bred hætte
og den vide bagside, hvor der er plads til
barnet. Jeg har set dem blive brugt endnu.





Spejdersøen. Det er her Arctic Circle Race starter

Venter kun på at sneen skal komme

Udsigten mod præstefjeldet.

Jeg har skrevet ordet "Qallunaaq" i titel.
Ordet betyder "udefrakommende".
Det er hyppigt brugt nedsættende om især danskerne.
Heldigvis har jeg ikke selv mødt dansker hadet heroppe
selvom jeg har befundet mig hyppigt i dette prægtige
 land som gæst, første gang i 1997.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: