29. oktober 2010

Hvilken drik er kallerik/callerik ?

Hvilken drik er kallerik/callerik? Dette spørgsmål kom til mig efter
at jeg sad her i Grønland og så afsnit nummer 21 af Huset På Christianshavn. I dette afsnit (Gode Vibrationer), snakker Egon og Emma om en nabo (Gamle Bruun, der er ved at flytte) om at han nu
ikke kan få sin daglige kaffe med Kallerik og Roxy kage.

Jeg har fundet ud af at der må være tale om den svenske punch Caloric. Det er en sukkerholdig drik (caloric), hvis hovedbestanddel er arrak, der stammer fra Ostindien, hvor den fremstilles af rørsukker og ris.

At drikke punch er en gammel skik i Sverige. Lige siden Bellmans dage i 1700-tallet har man samledes omkring den festlige punchebowle. Senere blev den svenske punch markedsført i flasker. Det ene mærke efter det andet så dagens lys, og ofte opkaldte man produkterne efter nymodens opfindelser. Der var således en Elevator Punch, en Telefon Punch og en maskingevær-punch: Mitrailleuse Arraks Punch.

Mest berømt blev dog Caloric Punch, der blev lanceret af Cederlund & Söner i Stockholm i 1862. Den fik sit specielle navn efter en varmluftmaskine – en caloric. Caloric Punch kan stadig købes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 Sikke en sommer.  Jeg er igang med rydde op i en masse billeder, så der kommer snart mere på min BLOG: